Jak kryzys paliwowy w 1973 zmienił motoryzację?

Opublikowany 17 paź 2020
Po raz kolejny sięgamy do kart historii i pokazujemy na czym polegało dokładnie zjawisko, o którym słyszał chyba każdy - kryzys paliwowy. Miłego oglądania!
---
Zapraszamy do naszego sklepu WWIT Wear!
wwitwear.pl/
---
SUBSKRYBUJCIE NASZ KANAŁ!
---
Facebook:
wheelwithit
Instagram:
wheelwithit
Nasza grupa Garaż Wheel with it.:
groups/736115663394265
Współpraca:
hello@wheelwith.it
---
Materiały użyte w filmie nie są naszą własnością i zostały użyte na mocy prawa cytatu.

Komentarze

  • Jedna uwaga. Nie chodzi o to ze nasze możliwości wydobywcze ropy byłyby za małe dla więcej palących samochodów, tylko o to co wspomniał na początku - producenci ropy dogadali się co do ograniczenia wydobycia ropy, żeby podnieść sztucznie jej cenę. Nawet niedawno mieliśmy taki epizod kiedy na chwilę zaczęto wydobywać normalnie ropę, wtedy baryłka była z ceną ujemną.

  • Wzbudziliście we mnie zamiłowanie do motoryzacji

  • Zawsze sie zastanawiałem czy jacyś zapalency w usa modyfikowali auta w tamtych czasach by przywrócić oryginalną moc w aucie, przeciez np corvette z tamtych lat wyszła w tym samym silniku ale prawie 2 razy słabsza przez kryzys, co ograniczało te silniki?:P bo wydaje mi sie ze tylko uklad paliwowy, ale moge sie mylić

  • Chciałbym zobaczyć odcinek o tym co się stało jak popuścili im lejce w 1983 i co wtedy zaczeło wychodzić na rynek :D

  • No i teraz wiem skąd te pojemności i śmieszne konie

  • DOKŁADNIE DOKŁADNIE DOKŁADNIE, jprd jakie emocje

  • no kto się tego spodziewał wszystko co złe to USA zrobiło :>

  • Muj so siad ma eldorado

  • chwdUE

  • Kryzys w końcówce lat 20 XX w. w USA :)

  • Dla takich odcinków oglądamy ten kanał! Bez reżyserowanych scenek i prywaty, po prostu fajnie podana wiedza z ciekawym materiałem video/foto. Profeska!👌 Łapka w górę i podaje dalej! Pozdrawiam Ps: Czekamy na kolejny sezon STORIES !

  • Super odcinek,pozdrawiam i czekam na następny.

  • Historia i motoryzacja to ciekawe tematy. Zatem może rozwój i upadek mody na "skrzydła" w samochodach? Albo ewolucja oświetlenia. Lub historia, jak w ludziach rodziła się troska o bezpieczeństwo podróżowania.

  • Warto przy tym wspomnieć że kryzys paliwowy był także początkiem końca bloku wschodniego. I to właśnie za sprawą kryzysu paliwowego w Polsce doszło do fali strajków m.in na wybrzeżu, w Poznaniu i Podwarszawskim Ursusie która rozprzestrzeniła się na cały kraj, spacyfikowano górników z Kopalni Wujek, wprowadzono nawet Stan Wojenny i godzinę policyjną. Zrobiłbyś materiał o wpływie kryzysu paliwowego na motoryzację w bloku wschodnim?

  • Zrobisz materiały o motoryzacji bloku wschodniego?

    • Jak o tym to też o sowieckim motosporcie i o sowieckiej F1

  • Bardzo przyjemny odcinek. Polecam

  • Super materiał mordo, świetnie się odnajdujesz w storytellingu.

  • Stary no jasne że się podobało ale 8 min? Panie wrzucajcie dłuższe odcinki. Wiele osób korzysta z waszego kanału jako zamiennik tv. Poprosimy o dłuższe odcinki 😎

  • Wheel with IT. Kiedy będzie odcinek z samochodami najtrudniejszymi do opanowania

  • Super materiał! Świetnie się słucha tych historii i ciekawostek. Powinniście iść w tę stronę - czekamy na więcej!

  • Chcemu odcinki o klasycznych samochodach

  • Zróbcie program 10 najlepiej przyspieszających aut na świecie do 50 tys zł

    • @Miłosz Borowiec OCZYWIŚCIE MYŚLAŁEM O UŻYWANYCH AUTACH

    • za 50k to nowe tipo można co najwyżej. A z rynku wtórnego ceny nie są jednolite

  • 04:40 gówno prawda, od początku produkcji mustanga, czyli 1964 był oferowany z 2.3 R4.

    • Ależ nie, najmniejszy był 2,8 R6 w pierwszej generacji, dopiero od drugiej wszedł 2,3

  • Wg. mnie to ta puenta na końcu związana z unią była najlepsza

  • Takie odcinki są dużo ciekawsze, tak samo jak historie marek, od suchych list 10 aut. Tych list ostatnio pojawia się wręcz za dużo, przestałem je oglądać - a tu dziś nieco zobaczyłem delikatny powrót do kanału takiego, jakiego zasubskrybowalem kilka lat temu. Choć wciąż nieco brakuje dynamicznej mowy z odcinka o autach tanszych od iphona x czy z historii Lamborghini ;)

  • Ja bym chciał dłuższe odcinki :

  • Wincyj;

  • Oczywiście że tak, jak najwięcej historii motoryzacji proszę

  • Bardzo smutny i przygnębiający odcinek

  • Genialny odcinek, chętnie obejrzę więcej takich

  • Heh silnik 8.2 😆 to juz przesada

    • @Andrzej Duda największym jest 13.5 litra w jakims tam silniku z 1920 roku

    • @Andrzej Duda zmień info

    • @Jakub dziennik 13.5 litra to chyba w ciężarówce. Największym amerykańskim silnikiem jest 8.4L od dodge Vipera ale to dopiero od 2013 roku.

    • To pikus niektóre miały 13.5 litra albo 9l pojemności

  • Pomysł na odcinek: Top 10 najtańszych używanych hatchbacków.

  • Świetny odcinek.

  • Top 10 bezawaryjnych aut Top 10 pancernych aut

  • Ano Historia jest fascynująca więc popieram tę gałąź kanału

  • 1973... pojemnosci z 5.0 v8 zmieńmy na 1.9 R4 2020....pojemność 1.9 R4 zmieńmy na 0.9 R3 z turbina

  • Bardzo fajny odcinek🙂 Szymon napisz jeszcze jaki masz zegarek na ręce 🙂

  • Fajnie że nie ma w odcinku gościa z zespołem nie spokojnych rąk. Aż miło się ogląda

  • Super odcinek więcej! Historie RR lub Bentleya!! 😎😎

  • no cóż, ameryka nigdy nie umiała w samochody

    • Umiała na swój własny sposób To że taki cyrk się odwalił a oni się tego niespodziwali to już inna sprawa

  • czekam na odcinek coś o amerykancach

  • Gdyby ludzie nadal nie oszczędzali paliwa, to byśmy żyli w świecie Mad Maxa

  • Bardzo fajny odcinek !

  • Jeszcze wiecej reklam w jeszcze wiekszym zagęszczeniu... porażka

  • 5,7m długości osobowe cabrio??? to tyle nawet espace 4 grand nie ma. Tamte czasy już nigdy nie wrócą...

  • Co to za zielone autko na miniatuirce?

  • Tera to kryzys ekologiczny jest🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  • Zdecydowanie tak, tematy związane z historią motoryzacji są zawsze mile widziane :) dobra robota, czekam na więcej 👍

  • 10 samochodów z najmniejszymi seryjnie silnikami 10 najlepszych samochodów pod względem docisku

  • No pewnie że warto...mądrego to i dobrze posłuchać...

  • A przypadkiem nie z tego powodu powstał silnik HEMI? Bo powstał w podobnym okresie.

    • z tego co wiem to nie ma na przemian ;( wyłącza się jak przez jakiś czas nie dodaje ani nie ujmuje sie gazu w miescie raczej nie ma szans bo co skrzyzowanie sa światła ;/

    • Teraz przeczytałem, że wyłączają się 1, 4, 6, 7. Ale jak to jest raz się wyłącza 1, 4, 6, 7 A raz 2, 3, 5, 8. Bo jeśli nie to jest większe zużycie materiału po jednej stronie bloku niż po drugiej. A w mieście też się wyłączają czy nie?

    • @Jacurra Metoo Czemu niby takie złe, sam wiem, że spalanie małe, ty też mówisz tak samo, to co gdy jest zmienna pojemność to raz działają 4 cylindry w układzie V od strony kabiny, a raz od strony przodu auta? Czy cały czas po jednej stronie, bo jeśli tak to jest większe zużycie materiału po jednej stronie bloku niż po drugiej. A po za tym moim zdaniem to HEMI jest jednym z lepszych silników dodge'a.

    • zmienną pojemnością silnika chodz Ci o MDS ? to nic dobrego dla tego silnikia, dodatkowy bajer dla januszów zeby mniej palił bo dziś nikt nie chce takich silników dlatego konkurencja robi np. ecoboost... ale dodge nie chce psuć marki i pada co chwile teraz ponoc maja związać sie z peżotem xd (sam mam mds i jestem z tego zadowolony na trasie potrafi zejsc ze spalaniem nizej ni passat ale i tak średnie wychodzi spore :D)

    • Tak, ale dopiero na początku XXI wieku powstał ten słynny HEMI ze zmienną pojemnością silnika

  • 5:38 W USA kabriolety są długości najdłuższych europejskich limuzyn. Mają rozmach

    • @Dawid Le Sabre, nie lesambre

    • Classic4you.pl sprawdź buick lesambre. Piękna bestia 😉😉

    • @Jakub Janus mieli rozmach s...

    • To prawda. W latach 50 i 60 w USA liczył się przede wszystkim rozmach.

    • Większe :D

  • Chcemy wiecej, wiecej

  • Auto na gaz i jest git a jak benzyny braknie to i na bimberku benzyna pojedzie xd

  • To teraz nic tylko czekać na 2073.

  • Janusz: hurr durr zła Unia, nie będę jeździł autem z silnikiem o pojemności kartonu mleka! Też Janusz: O fiat 126p! Miałem takiego , to były piękne czasy!

  • Taka ciekawostka: Obecnie tj w 2020 w Polsce jeździ o wiele wiecej aut z silnikami V8 niż w latach 60-tych;)

    • @Mateusz Kucharski No i tak przecież napisałem, że w Polsce. A z drugiej strony po wojnie w zasadzie w całej Europie nikogo za bardzo nie było stać na szaleństwa w postaci paliwożernych v8. Ludzie kupowali raczej vw "garbusa", fiata 500, citroena 2cv, mini...(mowimy oczywiście o Zachodzie). Nawet limuzyny dla nieco bogatszych z reguly miały pod maską R4, a R6/V6 to juz byly te "wzmocnione". Wieksza liczba cylindrów była dla elit (i to po obu stronach zelaznej kurtyny). A dzisiaj mustang czy merc amg stoi przy każdej ulicy. Paradoksalnie...

    • Ale tylko w Polsce

  • 10 najbardziej "pancernych" samochodów.

    • służbową skoda 1.0

    • passat b5 ;D

    • Audi 80 B3 i B4

    • @ALEK 007BOSS chodzi o najbardziej trwałem

    • @ALEK 007BOSS nie w tym sensie

  • Chłopaki zróbcie odcinek typu top gear samochód za tysiąc PLN i w Polskę pozdrawiam z Pińczowa xD

  • Amerykańska motoryzacja z 6litrow robili 130KM xD

    • Ale przed tym kryzysem te same silniki robiły 300 - 400 KM, tak więc daj se siana, bo przemawiają przez ciebie typowo europejskie kompleksy w tej dziedzinie. Każdy, kto odrobinę zna historię motoryzacji wie, że amerykańska motoryzacja z lat 50, i 60tych miała większy rozmach niż jakiekolwiek Rollsy, Lambo, czy nawet Bugatti. I to rozmach dostępny dla przeciętnego Amerykanina. A w Europie? W tym samym czasie śmieszne 50 KM z silnika 1,4. I co z tego że więcej koni z litra? Kogo obchodzi ten gówno warty parametr pokazujący jedynie jak bardzo wyżyłowany jest silnik? Oni robili 8 litrowe V8ki, bo mogli. A w Europie robiono popierdółki o pojemności mniejszej niż silniki Harleya, bo musieli. I na tym właśnie polega różnica. Ich motoryzacja była wolna i niczym nie skrępowana, w Europie, jako że większość populacji tworzą jednostki neurotyczne, które zamiast wolności i zabawy cenią bezpieczeństwo i ekonomię, a za darcie kretyńskich napisanych ponad 2000 lat temu książeczek targają ludzi po sądach, (tudzież paliłyby na stosie w imię ojca Tadeusza/ Allaha / równe prawa osób LGBT - niepotrzebne skreślić), to też narobiono kupę (dosłownie) zbędnych przepisów, które wykastrowały europejską motoryzację zanim zdążyła się rozwinąć. Ale oczywiście, kiedy ktoś jest fanem BMW, albo jakiegoś innego nudnego, przeładowanego zbędną technologią szrotu (pewnie dlatego bo nawet gdyby sprowadził coś z USA, to musi zapłacić więcej niż Amerykanie za to samo, a i dostęp do części droższy), to musi się pocieszyć - ale "my" wyciskamy więcej z jednego litra. Jakby to miało kurwa znaczenie.

    • No i takie silniki będą jeździć do końca świata ,a takie europejskie ha tfu ekologiczne 0.9 Turbo burbo bezpośredni wtrysk DPF 180km rozleci się po 200 000km i trzeba zrobić kolejny samochód i zużyc i obrobić dodatkowe materiały przy czym wytwarzają się zanieczyszczenie Ale auta EU są EKO :D

    • To były inne czasy...

  • Brawo

  • Często słyszałem o kryzysie paliwowym ale nie wiedziałem o co właściwie chodziło. Dzięki za ten odcinek! Prosto, krótko i treściwie

  • fajny odcinek, więcej tematów historycznych poproszę

  • Więcej historii👍👍👍

  • Dawaj więcej historii!!

  • sad v8 noises

  • No coś Ty Szymon świetny odcinek więcej takich.

  • Fajny odcinek. Uwielbiam historię motoryzacji, zwłaszcza amerykańskiej.

  • fajny film polecam KRZYCHU GAMER

  • Zajebiste fury.

  • Taaaaaaaak!!!!! to jest to na co czekałem od dawna

  • Więcej informacji o samochodach historycznych podobało się

  • Ajj szkoda że nie ma teraz takich aut jak kiedyś 😔

  • Ahhh, w moje imieniny rozpoczął się kryzys paliwowy

  • Ciekawe, jeszcze 1 odcinek by byl fajny

  • Sadge

  • Co do ostatniego fragmentu: unia kastruje auta tylko dlatego że ludzie za bardzo boją sie energii atomowej więc nie może usuwać elektrownii węglowych. Dlatego biorą się za samochody popełniając przy tym jednak błąd bo sorawienie że auto mniej pali i jest tanie w utrzymaniu powoduje że więcej osób je kupuje. Innymi słowy chcą dobrze wychodzi źle

  • temat naprawde można było kupe bardziej rozbudować ale rozumiem ze to nie miał być film dokumentalny

  • 5:09 napewno odprezone w celu obnizenia spalania? a odcinek ciekawy. dzieki i pozdro

    • @Andrzej Duda odprezanie silnika raczej zwieksza apetyt silnika na paliwo oczywiscie pod warunkiem, ze nie uturbiamy, lub dajemy kompresora...o to mi chodzilo

    • Raczej chodziło o normy emisji spalin wprowadzane sukcesywnie od 1968 r.

  • Teraz na rzecz ekologi (która nie istnieje bez pieniedzy )zabijamy technologie która doskonaliła sie przez długi okres czasu na rzecz aut o mniejszej pojemności niż 2 litrowa coca cola,elektrycznych europejskich zabawek które BYD zjada na śniadanie,ciekawe za ile lat bedzie kryzys energetyczny przez to :)

    • @Яosse kiedyś była władza jednego człowieka (króla) i tyle czasu tak funkcjonował świat i teraz nikt nie mówi że to było źle a nawet większość jest wychwalanych. A teraz demokracja czyli lud wybiera władze. Po co? Dlaczego się to zmieniło? Może dlatego że świat idzie do przodu rozwija się i zauważa pewne rzeczy i doskonali się? Idąc rozumowaniem że kiedyś było i też się żyło to dalej dzwonili byśmy z telefonów stacjonarnych na kabel a nie teraz martwili się czy mamy zasięg czy dostęp do internetu. Kiedyś tego nie było ale jak już teleofn był to zawsze miał "zasięg" możliwość zadzwonienia

    • Przez dekady tak było a nawet gorzej zanim rozwinęła się technologia i nikt nie narzekał że auta śmierdza ;)

    • To już się robi nudne ta gadka o zabijaniu motoryzacji przez względu ekologiczne. Takie ciągłe gadanie i marudzenie o tym mówione przez petrolheadów którzy nie patrzą w ogóle na zanieczyszczenie środowiska. Ja też się nie znam na tym jakoś wybitnie ale jakby nikt tego nie pilnował to większość samochodów była by śmierdzącymi i kopcącymi potworami który truły by środowisko ile wlezie. Da się zauważyć że coraz bardziej zwraca się uwagę na względy zdrowotne czy to u siebie czy swoich dzieci ale jak chodzi o samochody to każdy zawsze psioczy że DURNA ekologia zabija motoryzację. Dość jednostronne myślenie

  • Chcemy, dużo ludzi lubi historie i motoryzację. Można się dużo dowiedzieć pozdro

    • O właśnie, prosimy o kontynuację historii o najciekawszych inżynierach motoryzacyjnych, był Ferdinand Porsche to może Ferdinand Piech?

    • Się z tym zgodzę 😎

  • FIAT 126P CZY TO Z NERKAMI CZY TEŻ BEZ OPRZE SIĘ KAŻDEMU KRYZYSOWI BA NAWET TE ELEKTRYKI PRZEŻYJE😁

  • Chcemy 😍

  • NIE WAŻNE ILE KOSZTUJE PALIWO BO ZAWSZE MALUCHA Z NERKAMI TANKUJĘ ZA STÓWKĘ CZYLI DO PEŁNA😁

    • @Konrad Naglik JESTEŚ NOWY NA KANALE TO MAŁO WIESZ ALE SIĘ DOWIESZ.

    • Nick adekwatny do tego jak piszesz

    • @Kiyomi MASZ 7 LAT TO NIC NIE WIESZ W TYM TEMACIE

    • nie.

  • JAK CIĘ STAĆ NA KUPNO SAMOCHODU TO POWINNO CIĘ BYĆ STAĆ NA KUPNO PALIWA

    • Otóż nie tym razem

  • Na tym kanale każdy film jest mega ciekawy ;)

  • 10 seryjnych aut z najmniejszym współczynnikiem oporu powietrza

  • 1:10 mi sie wydaje albo tam jest 2137

  • Albo SHORT

  • Najlepsze jest i tak MOTONEWS.😁😁😁😁😁

  • kozak utwory w tle

  • Kiedy finał????🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

  • Unia europejska to taka dziwka świata w USA nie patrzą na emisję Azja też ma to w dupie a w Europie za obrazę Mahometa głowę tracisz samozagłada związek radziecki padł jeśli unia nie padnie to my będziemy imigrantami na innych kontynentach......

  • Za takie filmy lubię wasz kanał. Perełki są okej i inne tym podobne serie, ale nie czekam na nie i obejrzę jak nie mam co oglądać. Ale takie filmy jak ten, lub o historii marek, różnych ciekawostkach, to uwielbiam oglądać.

  • A w cadillacach nie były silniki 8,8l v8?

    • Nie, 8,2l (500 cu) był największym silnikiem od Cadllaca, i największym silnikiem montowanym w seryjnych samochodach od GM. GM oczywiście produkowało większe silniki, i to do dość niedawna, bo do 2009 roku, jako elementy serii Chevrolet Big Block. Ale nie były one montowane w samochodach seryjnych. Były sprzedawane oddzielnie, dla użytkowników chcących je zamontować w swoich samochodach na własną rękę.

    • Nie bylo tam przeciez jednego silnika XDDD

  • Ja: może październik będzie normalny? Październik 2020 : kryzys paliwowy

    • @Dark Sun Gwyndolin +1

    • @Ewa lumi hmmm Europa czerwona na mapce świata?... coś tu śmierdzi komuną

    • @Karol Lipowski Zaraz zrobią całą Europę w czerwonej strefie

    • I czerwone Strefy

  • Ja: może październik będzie normalny? Październik 2020 : kryzys paliwowy

  • 🔥

  • Niezły kryzys

  • 334 byłem hehe